کشف ۱۴ کیلوگرم شیشه از ۲ قاچاقچی سابقه دار سناریوی وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند حریق گسترده دو کارگاه مبل‌سازی در حاشیه شهر مشهد قربانی گرفت (۶ تیر ۱۴۰۳) اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن نیشابور به سه بیمار زندگی بخشید واژگونی خودرو در گناباد ۲ کشته بر جای گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) یک توصیه پزشکی؛ هنگام گزش حیوانات خوددرمانی نکنید رجا درباره توقف چهارساعته قطار تهران-مشهد توضیحاتی داد (۶ تیر ۱۴۰۳) نتایج امتحانات نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ صدور دستور توزیع ۶۵۰ هزار قوطی شیرخشک توسط اداره پایش زنجیره تامین شیرخشک همه چیز درباره تعداد انسان‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: در حج تمتع امسال، ۲۲ زائر ایرانی در عربستان فوت شدند برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد
سرخط خبرها

بیماری تب دنگی چیست؟ | آخرین وضعیت بیماری در مشهد و خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۳۴۳۳۳
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
بیماری تب دنگی چیست؟ | آخرین وضعیت بیماری در مشهد و خراسان رضوی
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان علائم بیماری تب دنگی از طریق نیش پشه آئدس را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ همایون امیری اظهار کرد: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: سالانه میلیون‌ها مورد از عفونت دنگی در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده است. کشور‌های عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشور‌های آسیای جنوب شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

امیری بیان کرد: از میان طغیان‌های اخیر تب دنگی در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد. انتقال بیماری تب دنگی از طریق نیش پشه آئدس بوده که برخلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ درمان و یا واکسن خاصی برای پیشگیری از تب دنگی وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از بیماری، جلوگیری از گزش توسط پشه آلوده است. به افرادی که قصد مسافرت به مناطق بومی این بیماری را دارند، توصیه می‌شود لباس‌های آستین بلند و گشاد با رنگ روشن و شلوار بلند بپوشند و هنگام قرار گرفتن در فضای باز از مواد دافع حشرات استفاده کنند.

امیری اضافه کرد: در هنگام خواب و استراحت توجه داشته باشند که از اتاق‌های با درب و پنجره دارای تور استفاده کنند. مسافران در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، حتما به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

بروز اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان‌رضوی

در همین خصوص نیز دکتر زهرا نهبندانی، رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان‌رضوی که سابقه سفر به امارات را داشته است، در بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد بستری شد. بیمار مردی ۴۳ ساله است که با علائم تب، بثورات پوستی و بدن‌درد در تاریخ ۲۰ خرداد ماه به بیمارستان امام‌رضا (ع) مراجعه کرده و نتیجه آزمایشات وی مثبت شده است. بیمار در دو هفته گذشته، سابقه سفر به کشور امارات داشته است.

وی بیان کرد: خطر آلودگی واقعی است؛ یعنی فقط هشدار نیست و این اتفاق خواهد افتاد. ما روزانه فقط چهار پرواز از امارات که یک کشور آلوده به این نوع پشه است، به شهر مشهد داریم. تاکنون در محدوده استان خراسان رضوی و زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پشه ناقل این بیماری را صید نکردیم و در واقع وارد نشده است. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بین مسافرانی که تردد می‌کنند، مواردی داشتیم که علامتی داشتند و مثبت بودند، اما از جمعیت ساکن دانشگاه علوم پزشکی مشهد که مقیم هستند، مورد مشکوکی نداشتیم.

نهبندانی گفت: متاسفانه در همین یکی دو هفته اخیر این نوع پشه همه کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله یمن، قطر، امارات، عربستان، عمان و... را آلوده کرده است. کشور‌های افغانستان و پاکستان نیز از قدیم آلوده بودند. ۸۰ درصد افراد مبتلا به تب دنگی بدون علامت هستند، علائم به صورت تب، درد عضلانی و استخوانی، درد پشت حدقه چشم است.

پشه آئدس در خراسان رضوی مشاهده نشده است

مجید جلالی، کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در استان خراسان اخیرا یک مورد مثبت تب دنگی گزارش شده که این فرد سابقه سفر به کشور امارات را داشته و به جز این مورد تاکنون مورد دیگری گزارش نشده است. تمامی مبتلایان به تب دنگی در کشور، همه سابقه مسافرت به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و سایر کشور‌های همسایه را داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: میزان مرگ‌ومیر این بیماری زیاد نبوده و یک در هزار است، اما به دلیل اینکه این بیماری می‌تواند افراد زیادی را درگیر و تخت‌های بیمارستانی زیادی را اشغال کند، مشکل‌ساز خواهد بود. مراقبت‌های لازم در استان خراسان رضوی در حال انجام است و امیدواریم این پشه را در استان مشاهده نکنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->